آبشار گویله یکی از جاذبه‌های دیدنی کشورمان در روستای گویله در ۲۰ کیلومتری شهر مریوان قرار دارد. این آبشار در دل جنگل‌‌های سرسبز منطقه مرزی کردستان واقع شده‌است و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد. به دلیل فاصله یک کیلومتری آبشار گویله با جاده می‌توانید این آبشار زیبا را مشاهده کنید که با حالتی خروشان به اعماق دره می‌‌ریزد.

دریاچه زریبار که زریوار نیز نامیده می‌شود، با داشتن آب شیرین و حیات‌وحش خاص خود از دریاچه‌های منحصربه‌فرد ایران و جهان به شمار می‌رود. زریوار همچنین یکی از تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش محسوب‌ می‌شود و در فهرست میراث طبیعی ایران به به ثبت رسیده است.

بر نگین دریاچه مریوان حلقه‌ای کشیده شده که به جاده دور‌ دریاچه معروف است. این جاده زیبا که شش روستای برده‌رشه، کانی سپیکه، پیرصفا، کانی سانان، نی، ینگجه و دره تفتی را در خود جای‌داده، یکی از جالبترین جاهای ددینی مریوان است. چشمه‌های آب زیادی که در این مناطق حاشیه‌ای وجود دارند، در کنار طبیعت بکر و ناب اطراف این روستاها، والبته خود دریاچه، این جاده را به مکانی بسیار دلربا و شگفت‌آور تبدیل کرده است.

دشت بیلو در ۱۵ کیلومتری از شهرستان مریوان قرار دارد و با بهره‌مندی از پوشش گیاهی مطلوب، چشمه‌های متعدد و حضور جنگل‌های پیرامون، به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی و جاذبه های گردشگری مریوان تبدیل شده است. با طبیعتی زیبا و بانشاط و چشم‌اندازهای خیره‌کننده، بیلو در ایام مختلف سال، مخصوصا در روزهای نوروز و تعطیلات آخر هفته میزبان جمع زیادی از مردم محلی و روستاییان است. همچنین این دشت به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و گونه‌های گوناگون گیاهی، هر بهار میزبان لک‌لک‌ها می‌شود.

پل گاران که با نام پل کردلان نیز شناخته می‌شود، در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مریوان و در جاده‌ی گاران-تیژتیژ قرار دارد و از جمله بناهای تاریخی و جاهای دیدنی مریوان به شمار می‌آید. در ساخت این پل از سنگ، ساروج، آجر و سنگ‌های تراشیده استفاده کرده‌اند و پنج دهنه دارد که دو دهنه‌ی آن در وسط رودخانه ساخته شده است. در گذشته با کمک این پل، ارتباط بین اسلام‌دشت و گاران در شهرستان مریوان آسان‌تر صورت می‌پذیرفت. همچنین با استفاده از این پل، سنندج به شهر مریوان متصل می‌شد. گفته می‌شود قدمت این سازه‌ی تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است و تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده می‌شد. پل گاران، در دوران حکومت صفویان و در زمان حکومت والیان اردلان، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

غار «کونا شم شم» یکی از این ظرفیت‌های استان کردستان است که در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شهر سنندج و شمال شرق شهرستان مریوان نزدیک روستای تراق تپه و در منطقه کوه چهل چشمه قرار گرفته است. غار در دل سنگ‌های آهکی کوه‌های منطقه تشکیل شده و دارای سه دهانه ورودی است که یکی از آنها به دلیل ریزش مسدود شده است 

 

قلعه باستانی ایمام ۳ کیلومتری شرق مریوان قرار دارد و از ساخته­ های سرخاب بیگ اردلان(حدود سال ۹۴۵هـ.ق) می ­باشد. آثار پله ­ها و آب انبار قلعه که از سنگ تراشیده شده است، در بنای آجری قلعه باقی مانده است. این قلعه که بعدها توسط احمدخان-والی کردستان مورد استفاده قرار گرفت به قلعه خان احمد معروف شد. در کنار قلعه آثار باقی مانده مسجدی به نام مسجد سرخ دیده می ­شود. در جریان جنگ تحمیلی و در اثر موشک باران عراقی ­ها، بقایای قلعه کاملاً از بین رفته و امروزه تنها نشانه­ هایی از بنای اولیه قلعه مشهود می ­باشد.

روستای دره‌تفی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان در استان کردستان به شمار می‌رود و به روستای لک‌لک‌ها شهرت دارد. در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری و طبیعی، این روستا هر بهار میزبان لک‌لک‌هایی می‌شود که در مسیر کوچ خود به مناطق گرمسیری در عربستان و جده، در این مکان اتراق می‌کنند. این پرندگان که اهالی روستا آن‌ها را حاجی لک‌لک یا حاجی لق‌لق می‌نامند، با وجود رفتار مهربانانه روستاییان، بر بالای تیرک‌های برق و درختان بلوط خانه‌سازی می‌کنند. همین موضوع موجب شده است تا روستای دره‌تفی به یکی از مقاصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی شود. از اقدامات اهالی روستا برای لک‌لک‌ها می‌توان به لانه‌سازی و مداوای پرندگان آسیب‌دیده اشاره کرد. روستای دره‌تفی با قرارگیری در فاصله ۱۵ کیلومتری غرب مریوان، از جاهای دیدنی مریوان به شمار می‌آید.

بازار اورامی‌ها در این مکان، محل فروش اجناس الکترونیک، وسایل خانگی و پوشاک است و در بازارهای دیگر می‌توان صنایع دستی مانند کفش محلی، لباس مردانه و زیورآلات سنتی زنانه خریداری کرد. حتما هنگام خرید در این مناطق مراقب اصل و سالم بودن کالای مورد نظرتان باشید. در سال‌های اخیر بازارها و پاساژهای بسیاری در سطح شهر مریوان ایجاد شده‌اند و برای افرادی که فرصت رفتن به بازارچه‌ی مرزی را ندارند، جایگزین مناسبی هستند.

هورامان یکی از روستاهای پلکانی ایران است، اما وجه تمایز این روستا با سایر روستاهای پلکانی ایران، قرارگیری آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان بخشی از منظر فرهنگی هورامانات است که در سال 2021 میلادی به ثبت جهانی رسید. معماری پلکانی روستا در کنار سبک زندگی نیمه عشایری و سازگار با طبیعت مردمان آن، همه آن چیزی است که به این روستا ارزشی جهانی بخشیده است. اما اهمیت هورامان تنها به ساختار پلکانی آن مربوط نمی‌شود، بلکه چنانچه در فصل زمستان به این روستا سفر کنید، می‌توانید در مراسم باشکوه پیرشالیار که یکی از آیین‌های کهن ایرانی است شرکت کنید و از تماشای آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *